Als BRAMMERS blijven we continu innoveren en kijken we bij iedere opdracht opnieuw hoe wij op een efficiënte manier resultaten kunnen behalen. Heel praktisch betekent dat ook dat we gebruik maken van verschillende tools die ons daar bij helpen. In deze blog wil ik mijn 3 favoriete tools met jullie delen en daarbij vertellen hoe ik deze inzet in mijn werk.

(1) Samenwerken via Trello

Trello is een handige (gratis) app, waarin je met je projectgroep kunt samenwerken. Wij gebruiken het als BRAMMERS om samen zicht te houden op onze doelen, afspraken en acties. Hoe werkt het? In Trello maak je een board aan voor je project en je voegt de projectleden toe. Vervolgens kun je kolommen maken met bijvoorbeeld verschillende acties, waaraan je weer mensen en documenten kunt koppelen. Eigenlijk kun je het projectboard helemaal indelen naar eigen smaak. Wij hebben bijvoorbeeld gekozen om een verdeling te maken op het board tussen: opdrachten, marketing, acquisitie en meetings. Op deze manier kunnen we iedere week bijhouden welke acties we hebben gedaan en wat de voortgang daarvan is. En dat allemaal, zonder elkaar dagelijks te mailen! Trello is ook beschikbaar als app, zodat je de voortgang van het project altijd makkelijk kunt bijwerken via je je telefoon of tablet.

(2) Bestanden delen met Dropbox

Er zijn tal van instrumenten om bestanden online met elkaar te delen zoals: Dropbox, Google Drive, OneDrive en iCloud. Mijn favoriet blijft toch Dropbox. Ik heb inmiddels tal van documentmappen die ik met verschillende mensen deel. Zo deel ik via een map foto’s met een webmaster, via een andere map projectplannen met een collega, of vacatures met trainees. Vaak werk ik op verschillende locaties en met mensen uit verschillende organisaties. Daarom vind ik het prettig dat ik met Dropbox niet afhankelijk ben van de digitale omgeving van de organisaties waarvoor ik werk. Ik heb mijn documenten altijd bij de hand: in mappen op mijn MacBook en in app op mijn telefoon. Een ander voordeel van Dropbox is dat je ook online samen kunt werken in Word en Excel bestanden.

(3) Netwerken via LinkedIn

Sommige mensen hebben de hobby om huisjes te kijken op Funda, Marktplaats af te struinen, of om te ‘winnen’ via vakantieveilingen.nl. Mijn hobby is LinkedInnen. Als ik thuiskom na een werkdag plof ik heerlijk op de bank met mijn iPad en bekijk ik LinkedIn. Via LinkedIn blijf ik in contact met mijn netwerk, zie ik in aan welke (nieuwe) opdrachten mijn netwerk werkt en welke nieuwsberichten of vacatures gedeeld worden. Als iemand van baan verandert, een jubileum viert of een interessant bericht deelt, kan dat soms een aanleiding zijn om even contact op te nemen en weer eens met elkaar ‘in het echt’ te meeten. LinkedIn helpt mij op deze manier enorm om in contact te blijven met mijn netwerk. Bovendien kan ik zelf informatie delen over onderwerpen die mij aanspreken, zoals organisatieverandering, talentontwikkeling en flexibilisering. Aan LinkedIn heb ik al veel inspirerende ontmoetingen (online en offline) overgehouden, die hebben geleid tot nieuwe inzichten of een nieuwe opdracht.

BRAM heeft een module ontwikkeld waarin slimmer (samenwerken) centraal staat. In één van de workshops laten wij zien hoe je kunt samenwerken met verschillende online tools. Wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.